ARTISTS
TALK
2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003
2002
26. - 30. September Discursive table auf "art
forum berlin"
10.
September um 19.Uhr (Morten Schelde / Wolf von Kries)
3.
September (Sofia
Hulten / Pia Lanzinger)
27.
August (Susan
Philipsz / Kenneth Balfelt)
30.
Juli (Claudia Reinhardt / Annika
Lundgren)
23.
Juli (Dellbrügge & deMoll)
2.
Juli (Ina
Wudtke / Kirstine Roepstorff / Doro Albrecht)
25.
Juni (Marie
Römer Westh / Lasse Lau / Egill Sæbjörnsson)
Mit freundliche
Unterstützung von DCA, the Danish Contemporary Art Foundation |
|
26. September Eröffnungs Party DJ Allen,
Abnormal audio sound event
|
|
26. - 30. September at the art forum berlin 2002
Discursive table: Karl Holmqvist and Sparwasser HQ
and many more
|
|
September 10. um 19.Uhr Morten Schelde and Wolf
von Kries
Morten Schelde
I am in my apartment trying
to write a text on my work. In the background, the first Star
Trek movie is running. A little while ago, I was watching CNN,s
preparations for the upcoming september 11. Outside my open window
was just a minute ago the sounds of a weddingparty going on at
the church across the street, playing the wedding march and some
songs of Nena and Joe Cocker.
These clashes of different
realities is very much what my work is about. I like working
with a diversity of pictures, collecting and combining them.
I am interested in the psychological and emotional impact they
have on me, and in the way pictures are dealt with in the media
and in art. How do we encounter them as individuals?
In general, I am interested in producing images reflecting an
individual voice, while trying to find underlying structures
of what ties us together in communities and larger groups.
Specifically, I have chosen
drawing as my primary medium. I started working with drawings
because I like the slowliness and simplicity of the process,
and chose to work mostly monochromatic after having tried out
doing fullcolour drawings...which turned out to look like the
work of 10 kindergarden-kids. Working in just one colour is to
me about emphasising the drawing as surface, and it gives me
the possibility to work with shifts of ambiences between the
individual drawings. Like the differences between CNN, Nena and
Joe Cocker.
mortenschelde@hotmail.com
Wolf von Kries
Bei den hier vorgestellten
Arbeiten handelt es sich zumeist um ortspezifische Interventionen,
in denen die Funktionsweisen sozialer, ökonomischer kultureller
Strukturen hinterfragt werden. Dabei werden bestehende Mechanismen
oder Objekte durch kleine Eingriffe isoliert, konzentriert oder
simuliert und erhalten so eine von der herkömmlichen Anwendung
abgehobene Bedeutungsebene, die seine Funktion zugleich auflöst
und bestätigt.
Wolf von Kries lebt und arbeitet in Berlin.
in English:
Most of the presented works
are site-specific interventions that question in one way or the
other the functioning of our social, economical or cultural structures.
They consist of little manipulations of existing mechanisms or
objects, which are either isolated, concentrated or simulated
thus adding a meaning beyond its original function, which it
affirms and dissolves at the same time.
Wolf von Kries lives and works in Berlin.
vonkries@nexgo.de
|
|
|
September 3. um 19.Uhr
The artists Sofia
Hulten and Pia Lanzinger will present and talk about their work.
Sofia Hulten:
'Sofia Hulten's action videos
investigate the border between the mischievous and the absurd.
In Fuck It Up and Start Again, 2001, a young woman destroys an
acoustic guitar and tapes it back together, only to smash it
and repair it again-and again-until only an unruly mass of fragments
remains. Grey Area, 2001, follows a woman in a gray flannel suit
hiding in the most unlikely places in an office: Gray carpets,
open umbrellas, and filing cabinets all provide camouflage for
concealing office help. Her latest video, Ohne Titel (Untitled),
shows a woman attempting to put together an old set of metal
shelves with packing tape. Sped up slightly, the video exaggerates
the frustrated efforts of a do-it-yourselfer, who, appropriately,
disappears in a ball under her unlikely and unstable creation.
(text by Jennifer Allen)
|
Pia Lanzinger:
"Mit Sicherheit in München
eine Sonderermittlung"
In einem Klima, in dem die wirtschaftlichen und sozialen Veränderungen
der Globalisierung mit ihren Deregulierungs- und Flexibilisierungstendenzen
die Menschen verunsichern, kann mit dem populären Schlagwort
"Innere Sicherheit" erfolgreich Wahlkampf betrieben
werden. Die Angst vor anderen und vor Verbrechen spielt eine
immer größer werdende Rolle in den Medien, während
Politiker vom 'Recht auf Sicherheit' sprechen. Innerhalb dieser
Diskussion präsentiert sich München gern als die sicherste
Millionenstadt Europas. Unter dem Titel "Mit Sicherheit
in München eine Sonderermittlung" organisierte
Pia Lanzinger im Rahmen der Ausstellung "Exchange &
transform (Arbeitstitel)" Führungen im Umfeld des Münchner
Kunstvereins, das mit seinen Regierungsgebäuden, Wirtschaftsunternehmen,
dem amerikanischen Generalkonsulat und exklusiven Geschäften
zu einem der bestgesichertsten der Republik zählt. Mittwochs
um 13.30 Uhr wurde der Kunstverein sechsmal zur Ausgangsstation
und zum Treffpunkt für Sicherheitsinteressierte und die
Künstlerin zum Tourguide. Während der "Sonderermittlungen"
war Pia Lanzinger als Moderatorin gefragt, die zwischen den Fragen
der Gäste und den Antworten der Gesprächspartner vermittelte.
Dabei entlockte die Gruppe ihren Gesprächspartnern spannende
Fakten und Meinungen über die Sicherheitsvorkehrungen der
jeweiligen besuchten Institutionen sowie deren Sicherheitsideologien.
Pia Lanzinger öffnete Türen, zum Beispiel zum Hochsicherheitstrakt
der Bayerischen Landesbank oder zum Erkennungsdienst der Polizei,
die normalerweise verschlossen bleiben.
Pia Lanzinger, lebt in München;
Veröffentlichungen als Textautorin in Katalogen und Zeitschriften.
Seit 1991 Ausstellungstätigkeit und verschiedene Arbeiten
im öffentlichen Raum: Zu Mädchenkultur entstanden die
Projekte "Das Mädchenzimmer" (München 1997),
"Das Mädchenzimmer REVISITED" (Zürich/Wien
1998/99) und "The Girl's Room Tour" (Schottland 1999).
Teilnahme mit einer Stadtrundfahrt zum Thema Geschlechterrollen
bei "Dream City" (München, 1999), mit vier Hörstücken
aus einem Phonomaten und über Telefon bei "Erlauf erinnert
sich..." (Österreich, 2000) und mit einer Sammelaktion
für unbekannte Geschichten bei "Log.in" (Nürnberg
2000). Bei "RE_public" auf der Expo Hannover und im
steirischen herbst (2000) veranstaltete sie Expeditionen hinter
die Kulissen der offiziellen Ausstellung. Über die Rolle
"der Frau des Künstlers" entstand am Beispiel
von Agnes Dürer eine Videoarbeit in der Kunsthalle Nürnberg
(2000). In der Gondelbahn "Flying Mozart" konnten Interessierte,
während sie über der vom Tourismus geprägten Landschaft
schwebten, den Träume und Gedankenflügen der Einheimischen
lauschen (Wagrain/Österreich 2000). Für die BewohnerInnen
einer im Entstehen begriffenen Trabantenstadt organisierte sie
"Wohnwanderungen" und gab die Zeitschrift "Schönes
Wohnen in der Messestadt Riem" heraus (2001).
Pia Lanzinger Texte online english / deutsch
|
|
|
August 27. um 19.Uhr
Susan
Philipsz and Kenneth
Balfelt
SUSAN PHILIPSZ
My work deals with the spatial properties of sound and with the
relationships between sound and architecture. I am particularly
interested in the emotive and psychological properties of song
and how it can be used as a device to alter individual consciousness.
I have used sound as a medium in public spaces to interject through
the ambient noises of the everyday. Using my own voice, I attempt
to trigger an awareness in the listener, to temporarily alter
their perception of themselves in a particular place and time.
Susan Philipsz is from Glasgow,
studied Fine Art at Duncan of Jordanstone, Dundee and then completed
an MA in Fine Art in Belfast. She has been based there for the
past 8 years were she was a Director of Catalyst Arts, an artist
run gallery and also founded, and is co-director of grassy knoll
productions, a mobile arts organisation. She was awarded the
PS1 International studio programme in New York in 2000. Since
completing the fellowship she is currently doing an artist residency
at Kunst-Werke Berlin. She has recently been chosen to participate
in Art Pace 2003, San Antonio and in the next Triennal of British
Art, Tate Britian 2003. She was shortlisted for The Glen Dimplex
Artist Awards Exhibition at The Irish Museum of Modern Art, Dublin
in 2001. She participated Manifesta 3, Ljubljana, and has shown
in the Melbourne Biennial, 1999 and the Tirana Biennial, 2001.
Biography
and
text about Susan Philipsz
written by Caoimhín Mac Giolla Léith, March 2001.
Susan Philipsz will participate
in the exhibition "The island and the aeroplane", opening
the 26. of September at Sparwasser HQ.
|
KENNETH A. BALFELT
I work with functional and
context
related projects that can serve as "a modest proposal"
or real model for socio-political changes.
Through functional art projects
I engage in real life
situations. I use the art viewpoint to infuse new ways
of dealing with problems. I wish to change.
I do not reject the art institution
as it is an
important place to experiment with ideas.
Kenneth Balfelt is an artist,
living and working in Copenhagen. Due to several recommendations
and as we know that Kenneth Balfelt is very active at the scene
in Copenhagen right now, we have invited him to Sparwasser HQ
to show his work.
link to Kenneth Balfelt homepage
|
|
|
30. juli um 19.Uhr
Claudia
Reinhardt und Annika Lundgren
Claudia Reinhardt
die Künstlerin zeigt ihre
inszienierte Fotos und einen neue Video.
Sie ist mitgründerin das kunstmagazin NEID
Claudia Reinhardt arbeitet
mit inszenierter Fotografie. Meist ist sie selbst das Model ihrer Inszenierungen in denen sie sich - oft ironisch
gebrochen - mit geschlechtsspezifischen Rollenbildern auseinandersetzt. In
ihren Videoarbeiten, die eher im trashigen Format produziert sind,
werden Geschlechtsidentitäten getauscht, verwandelt und dekonstruiert.
Sie ist Mitbegründerin von Neid (Kunstmagazin) und arbeitet
in weiteren femistischen Zusammenhängen als Autorin und Fotografin (Blau
Berliner Frauenzeitschrift).
Ihre neue fotografische Arbeit hat den Titel "Killing Me
Softly" und zeigt die Selbstmorde von zehn Künstlerinnen.
Die Auseinandersetzung mit dem Leben und Sterben dieser Künstlerinnen verwandelt sich in den fotografischen Inszenierungen in eine
Interpretation, die einen Vorschlag dazu macht, "wie es hätte sein
können". Auch hier nimmt Claudia Reinhardt selbst die Rolle des Modells ein, an dem diese Versuchsanordnung durchgespielt wird. Keinesfalls geht es um
eine authentische Darstellung der Tat.
Die Auswahl, die dem Zyklus zugrunde liegt, ist von dem Interesse
an den Biografien und Werken diser Frauen geleitet, deren Tod in den
Fotografien nachinszeniert wird.
Ausgangspunkt sind die der Realität zugehörenden Selbstmorde,
mit denen sie ihrem Leben ein Ende gesetzt haben, und die unterschiedlichen
Todesarten, die sie dafür wählten.
Annika Lundgren
Something about my work:
Starting out working with sculpture,
and later installation and video, my work eventually took on a purely conceptual form, including performative elements. My later works can probably be described
as a kind of "public arrangements", where I frequently utilize
a known or allready existing form, manipulating it by loading it with a
different kind of content. My project "Public Educational Tours",
for example, consists of a series of guided bus tours, questioning the issue of history
writing.
This way of working is for
me a possibility to get in touch with an audience outside of the art scene (thus -for purely selfish reasons- trying to create a dialogue different than the one being had
inside it), while simultaneously providing a way for the audience to approach
my work without nessecarily having to negotiate the barriere of
the concept "art".
And it is a lot of fun for
me, which is essential.
|
|
23. juli um 19.Uhr
Dellbrügge & deMoll
"Bildbeschreibung"
Parallel zur Ausstellung in Sparwasser HQ 18. Juli bis 18. August: Kunst-Werke '93
Sparwasser HQ '02:
1993 bezogen Dellbrügge & de Moll für ein Jahr
ein Dachgeschossatelier in Kunst-Werke Berlin. Ein wiedergefundener Film aus dieser Zeit
bildet nun den Kern der Ausstellung "Kunst-Werke '93 Sparwasser HQ '02".
Die 36 Schnappschüsse erinnern an Aufnahmen eines Tatorts. Das
Ambiente ist menschenleer und verwahrlost. Jedes Objekt könnte sich als
Indiz entpuppen:
die Aktentasche, die leeren Haken am Schlüsselbrett, die
Sektflasche neben der Handkasse. Als Indiz wofür?
Kunst-Werke Berlin hat sich vom besetzten, produzenten-betriebenen
Ort mit rhizomatischen Aktivitäten zur arrivierten, staatlich subventionierten Institution gemausert. Wer hätte das damals ahnen können?
Enthalten die Fotos versteckte Hinweise auf die bevorstehende Karriere? Waren
die Weichen bereits gestellt? Sparwasser HQ hat alles noch vor sich.
top
|
|
2. Juli um 19. Uhr
Ina
Wudtke, Berlin
die Künstlerin zeigt Dj T-INA, Ina Wudtke & the NEID
Magazina
Kirstine
Roepstorff,
Berlin/ Kopenhagen
Die Künstlerin präsentiert ihre Arbeiten.
Doro
Albrecht, Berlin
die Künstlerin zeigt "Turbulenzen und Beziehungsfelder".
Dj T-INA, Ina Wudtke &
the NEID Magazina
Informationen zu meinem Projekt
NEID sind unter <www.thing.de/neid> einzusehen. Das Sprengel Museum Hannover hat dieses Jahr meine
Installation <Vinyl Soundscapes> fuer die staendige Sammlung gekauft
in der ich als DJ T-INA performe.
In meinen Istallationen verwende
ich Techniken wie: Mixing, Serialitaet und Re-representation. Es geht bei meiner Arbeit um das Sichtbarmachen
von gesellschaftlichen Strukturen, besonders auf Deutschland und
die westliche Welt beszogen.
Vorweg gibts eine kurze Diashow
zu meiner bisherigen Arbeit sowie eine brandneue Animation mit elektronischer Musik von mir. Im Anschluss
zeige ich zwei aktuelle Bildserien: benedictine monks & jewish
orthodox believers.
Naechste Woche trete ich mein Istanbul Stipendium an, wo ich
den dritten Teil ueber fundamentalistische islamische Glaeubige fotographieren
werde. Ich freue mich darauf am Dienstag ueber meine geplante Installation 'believe' zu erzaehlen.
top
Kirstine Roepstorff
A theme crucial to Kirstine
Roepstorff's art in general, is her ongoing query of what does
and what does not constitute meaning on the level of society
as well as that of the individual. In her cotton thread installations,
Roepstorff reflects this basic semantic question in quite a formal
manner when she transforms a tangible, everyday object like a
chair into something almost invisible and definitely not solid.
As Marx said: "All that is solid melts into air". In
a way, Kirstine Roepstorff uses her art to underline the semantic
fragility of modern life, and the therefore inherent randomness
of the values and conventions on which society rests.
If Kirstine Roepstorff's light,
poetic thread installations give you an idea of an artist working
in silence and with an understated vocabulary, her large and
'loud mouth' banners proclaim the opposite. Roepstorff's colourful
banners are richly decorated in rhinestones, embroideries, pearls,
paint, ribbons and fringe. Moreover, the banners have powerful
and sometimes quite aggressive modes of expression that evoke
an aesthetic associated with political activism. Roepstorff appropriates
the style of good old Russian agitprop as well as that of women's
lib of the 70s. There is a strong sense of appeal - to act politically,
overthrow tyrannies or make revolutions. And then, observing
the works at close quarters, you discover the small print: personal
texts about anger, sadness or failed love. In fact the banners
do not convey a global message. Nor do they advocate a collective
movement. Still, Kirstine Roepstorff appropriates an aesthetic
from a time in history when there was a belief in a common cause
and communal action. It could be viewed as a nostalgic gesture
or even as an act of irony. But this really is not how
Roepstorff's banners function.
Kirstine Roepstorff seems to
use the activist mode of expression to emphasise the individual's
right to fight for her dreams be they ever so personal.
Roepstorff puts her individual worries and beliefs into enormous,
noisy tapestries, insisting that there is such a thing as a one-woman
revolution.
Extract from a text by Pernille
Albrethsen 2001
|
|
top
Doro Albrecht
Turbulenzen und Beziehungsfelder
NET.TOURS ist ein Vernetzungsprojekt
und erforscht mögliche Beziehungen von
Feldern, die sonst nicht zusammengedacht werden, die durch räumliche,
gesellschaftliche, politische, kulturelle Barrieren getrennt
sind. Zu bestimmten
Themenfeldern entwickelt Dorothee Albrecht Reisen, besucht Projekte
und
Positionen in verschiedenen Ländern und setzt einzelne Teile
oder auch Zusammenhänge
in Beziehung zueinander. Sie interessiert sich für Strukturen,
die Einzelne
über Gruppen, Projekte und Vernetzung von Gruppen und Themenfeldern
mit
grösseren Zusammenhängen verbinden - und zwar weltweit.
- networking ? Gefüge
werden entwickelt, die verschiedene auch widersprüchliche
Fragmente in Beziehung
setzen, veränderbare Netze entstehen. Die einzelnen Positionen
relativieren
sich gegenseitig, sie entwickeln sich in Abhängigkeit voneinander,
eröffnen
weitere Beziehungsfelder, Konstellationen, die sich immer wieder
neu
formieren.
Präsentationen werden in Ausstellungszusammenhängen
entwickelt, sind
gleichzeitig aber auch über den Internet-TV-Kanal NT.TV
(www.nt-tv.net) für eine
grössere Öffentlichkeit verfügbar.
top
|
|
top
25. Juni um 19. Uhr:
Marie
Römer Westh, Kopenhagen
Arbeiten von einer in Dänemark zunehmend ausgestellten Künstlerin.
Lasse
Lau, Berlin
Der dänische Künstler präsentiert CUDI und individuelle
Projekte.
Egill
Sæbjörnsson,
Berlin
der isländische Künstler zeigt neue music videos, Animation
und
andere Arbeiten.
Marie Römer Westh 2002:
"In my artwork I am interested in working with communication
and sociality. It is the attempt to investigate, enlighten, advocate
and stimulate the encounter and communication between people both
inside and outside the art institution that interests me. I have made different tables to creat a common and social space for people to meet, and interact directly with artworks of different artists.
Bordtabletisch
In my home an essential piece of furniture. Outside my home a mediator for contacts?
I do everything at my table
except sleep and watch TV. I eat meals, big and little, I am on the phone, I work, relax, meet friends,
family, xand strangers. I change my nephew´s diaper and teach him to sit properly at the table. I cut fabric for new clothes and repair
old, do accounts and write appointments into my calendar, let things pile up and clear them away, set
the table and light candles, spill something and dry it up again. When I go outside my home tables in various shapes play a central part in my dealings with other people. Everywhere I go The Table is an essential
piece of furniture for various kinds of meetings. It serves as the meeting point in cafes and restaurants
and at conferences larger groups gather around It. It appears as desks and counters, in banks when we
cash money, in stores where we spend it, in any kind of private, public or religious office where various
aspects of life are managed. It exists as the bar in pubs and clubs where profundities and trivialities, secrets and lies are shared among friends and strangers. It is the surface over which we exchange opinions where we agree and disagree open
and close deals - over or under The Table as the case may be. We
throw things on The Table and clear It by certain dates.
The Table is a social piece of furniture, we gather around It,
yet It keeps us apart physically, thus It becomes a symbol of civilization itself, It promotes mental contact instead of physical. The surface that It offers opens up a room and makes the exchange of ideas possible. It stimulates communication, It is the very furnishing of democracy - everyone is equal around The Table.
Without It maybe we would bang heads, losing our language. Is this maybe the reason why It exists everywhere and cannot - as the bench and the bed - be split up
into individual units?"
top
Lasse Lau
I will talk about two projects.:
1. CUDI
CUDI - Centre for Urban culture,
Dialogue and Information, established together with the artist Lise Skou in an apartment
in the suburb Vollsmose 2000. Vollsmose is the outskirt of the city
Odense in Denmark and the majority of population in this suburban area
have a non-Danish background. The apartment was our private home and
a platform for inhabitants and visiting artist for social gathering, dialogue, critical thinking and generation of new ideas, that
was
realized and exposed in the area.
The project was established as an reaction to the medias representation of a reality, criminalizing and people with a non-Danish ethnic background. And further more the project was
in reaction to authorities explicit way to marginalize people in general. CUDI homepage
2. PARK - Privacy could only
be had in public
In the winter of 2000 members
of the city council in Copenhagen ordered bushes removed from H.C. Oerstedsparken, a centrally
located park in Copenhagen. The reason they removed the bushes was to prevent gay people for having sex in the park.
In the summer of 2001 I therefore made an "exhibition"
in the park where the idea was to create a counter public-space, and in the
same time to criticize the city for sterilizing and commercializing
public spaces. Furthermore to criticize Copenhagen's gay associations
for not responding to this visible and apparent attack on gay rights.
top
Egill:
"At the moment there is a video in BuroFriedrich, some photographs and a video in Galerie Georg Nothelfer and a show in Frisr Beige
in Auguststrasse 83. There are some videos on festivals and travelling shows. Works from me were also in ARS01 in Kiasma, Helsinki 2001
and North in Kunsthalle Wien 2000.
Homepage: http://www.eaglestuff.net
My works are centered around
photographs, computer works, video and music. At the moment I am an employee for an Icelandic ghost called"Mori". Ten days ago I was in Alma Lv museum
in Sweden where I dug a hole in the ground for him. It was 60 cm wide and around
1 meter deep.
In Sparwasser I would like
to show some of my music videos and animation works and other previous works and end with talking
about Mori a little bit. "
top
|
|